WhatsApp Image 2020-04-07 at 3.42.47 PM

شهر مزارشریف ده روز دیگر قرنطینه شد

neshananews

31 May 2020

بر اساس فیصلۀ کمیسیون مبارزه با «کووید 19» در ولایت بلخ، شهر مزارشریف مرکز این ولایت برای ده روز دیگر در قرنطینه قرار خواهد داشت. مسوولان محلی ولایت بلخ می‌گویند که در جریان قرنطینه، قیودات سنگینی بر گشت‌وگذار و گردهمایی‌های مردمی، وضع شده است.

مقام ولایت بلخ که رهبری کمیسیون مبارزه با «کووید 19» را برعهده دارد، عصر دیروز (شنبه، دهم جوزا) با نشر فیصله‌نامۀ تازه گفته است که بر اساس گزارش ریاست صحت عامۀ ولایت بلخ، باشنده‌گان مزارشریف در روزهای عید اصول قرنطینه را رعایت نکرده‌اند و از همین رو، واگیری ویروس کرونا در ولایت بلخ درحال افزایش است. بر اساس فیصلۀ کمیسیون مبارزه با «کووید 19» در ولایت بلخ، قرنطینۀ شهر مزارشریف سر از امروز (یک‌شنبه، یازدهم جوزا) آغاز و تا ده روز آینده ادامه خواهد داشت.

در این فیصله‌نامه آمده است که در روزهای قرنطینه فروشگاه‌های مواد خوراکی، دواخانه‌ها، شفاخانه‌ها، نانوایی‌ها، مندوی، میوه و سبزی فروشی‌ها و بانک‌ها باز خواهند بود و متباقی اصناف به شمول کفایت مارکیت و عمده‌‌فروشی‌ها، رستورانت‌ها، مراکز آموزش‌وپرورش، پارک‌های تفریحی و حوض‌های آب‌بازی حق فعالیت را ندارند.

همچنان در فیصله‌نامۀ کمیسیون مبارزه با «کووید 19» ولایت بلخ آمده است که استفاده از سه‌چرخ و موترسایکل در داخل شهر مزارشریف ممنوع است و تاکسی‌رانان نیز حق ندارند بیش‌ از سه مسافر را سوار تاکسی کنند. بر اساس این فیصله، نمازگذاران باید با حفظ فاصلۀ اجتماعی و با جای‌نماز شخصی وارد مسجد شوند.

در همین حال، شماری از باشنده‌گان و دکان‌داران در مزارشریف از فیصله‌نامۀ کمیسیون مبارزه با «کووید 19» ابراز نارضایتی می‌کنند. آنان می‌گویند که در جریان قرنطینه، کرایۀ دکان‌های آنان باید معاف و یا دولت به جای آنان کرایه را بپردازد. بکتاش، فروشندۀ وسایل کمپیوتری در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «جای تجمعات اصلی در مندوی‌ است، اما دولت جاهایی را مسدود می‌کند که روزانه در نهایت 5 مشتری دارند.» همچنان رحیم‌الله شیرآبادی، باشندۀ شهر مزارشریف می‌گوید: «قرنطینه تنها در اطراف روضه رعایت می‌شود، اما ساحات دیگر مزارشریف کاملاً به روی مردم باز می‌باشد و تجربه نشان داده است که قرنطینه چندان موثر هم نیست.»

این در حالی ا‌ست که در تازه‌ترین آمار نشر شده از سوی وزارت صحت عامه پس از چاشت دیروز (شنبه، دهم جوزا) شمار واقعات مثبت ویروس کرونا در ولایت بلخ با ثبت 33 واقعۀ تازه به 1009 مورد افزایش یافته است. شهر مزارشریف نیز یک هفته پیش از عید به قرنطینه رفته بود و این قرنطینه قرار بود دیروز پایان یابد، اما برای ده روز دیگر تمدید شده است.