WhatsApp Image 2020-05-13 at 8.40.08 AM

عقد قرارداد 416 پروژۀ کشاورزی به ارزش 197 میلیون افغانی در ولایت جوزجان

مسوولان محلی ولایت جوزجان از عقد قرارداد 416 پروژۀ کشاورزی زیر عنوان «مدیریت محصولات زراعتی در وضعیت کرونایی» به ارزش 197 میلیون افغانی خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان، این برنامه از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور در وضعیت بحرانی کرونا آغاز شده است که هدف آن اعمار ساختمان‌های کشاورزی جهت نگه‌داری فراورد‌ه‌های کشاورزان می‌باشد.

محمدعالم عالمی، رییس ادارۀ زراعت، آبیاری و مالداری ولایت جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «کشاورزان مورد نظر از ولسوالی‌ها و شهر شبرغان توسط شورای انکشافی ریاست زراعت شناسایی شده‌اند و امروز (چهارشنبه، 24 ثور) با شوراهای انکشافی در قسمت ساخت ساختمان‌های زراعتی قرارداد می‌شود.» به گفتۀ او، سهم دولت در قسمت تطبیق پروژه‌ها نود درصد و سهم کشاورزان ده‌درصد برآورد شده است.

آقای عالمی می‌افزاید که ساختمان‌های کشاورزی شامل ذخیره‌گاه‌های کچالو، دستگاه‌های‌ خورشیدی خشک‌کن سبزی‌جات، ذخیره‌گاه‌های پیاز، تولید واحد کشمکش سرخ، سردخانه‌های کشمکش و دو باب سرد خانۀ صفری می‌شود که تا دو ماه آینده کار ساخت‌ آن به پایان خواهد رسید و به کشاورزان تسلیم داده خواهد شد.

کشاورزان ولایت جوزجان همیشه از حکومت محلی این ولایت به خاطر نبود امکانات لازم برای نگه‌داری فراورده‌های کشاورزی‌شان شکایت داشته‌اند. آقای عالمی خاطرنشان می‌سازد: «ما در گذشته نیز تجربۀ ساخت کشمش‌خانه‌ها را داشتیم که نتیجۀ خوب داده است و حالا با ایجاد ذخیره‌گاه‌های کچالو و پیاز و دیگر امکانات می‌توانیم بگوییم که تطبیق این پروژه‌ها تأثیر زیادی بالای کار و فراورد‌ه‌های کشاورزان خواهد داشت.»

در گذشته برخی از کشاورزان از تقسیم غیرعادلانۀ پروژه‌های دولتی شکایت داشتند و این‌که پروژه‌های زراعتی در جاهای مناسب تطبیق نمی‌شوند و همچنان به باور آنان، شماری از کشاورزان در زمان عقد قرارداد پروژ‌های زراعتی در حاشیه قرار می‌گیرند.

رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت جوزجان برای رفع این نگرانی تأکید می‌کند که کشاورزان ولسوالی‌ها از طریق مقام ولسوالی‌ها به ریاست زراعت معرفی می‌شوند و در مرحلۀ بعدی زمین‌ و ساحۀ کاری‌ آنان سروی می‌شود و اگر معیارهای لازم را داشته باشند به آنان پروژه داده می‌شود.

جوزجان با این‌که در کنار دریای آمو قرار گرفته است، اما زمین‌های هموار و خشک این ولایت سال‌های سال است که بی‌کِشت باقی مانده و همواره کمبود آب یکی از مشکلات جدی کشاورزان و حکومت محلی این ولایت بوده است. سال‌های پیش کار روی برنامۀ حفر کانال و یا کشیدن لولۀ آب از دریای آمو به شهر شبرغان توسط حکومت‌ محلی وقت آغاز شده بود، اما بنابر ملحوظات سیاسی – اقتصادی کار آن متوقف شد.

با این حال، عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان ضمن این‌که مشکل کمبود آب را در این ولایت می‌پذیرد، اما اطمینان می‌دهد که بر اساس پیشنهاد حکومت محلی به ریاست جمهوری کشور کار روی پروژۀ آب‌رسانی از دریای آمو به ولسوالی‌های جوزجان و شهر شبرغان به زودی آغاز خواهد شد. آقای مالیه اما مشخص نمی‌سازد که این پروژه چه زمانی آغاز خواهد شد.

فراورده‌های عمدۀ کشاورزان ولایت جوزجان خربوزه، کنجد، انگور، گندم و زیره می‌باشند. ولایت جوزجان هرچند در همسایه‌گی ولایات پُرآبی مثل سرپل و بلخ قرار دارد ،اما نبود منابع آب آشامیدنی و زراعتی مانع کشاورزی در این ولایت می‌باشد