IMG-20200220-WA0000

فراغت بیش از چهارصد تن قابله و نرس در جوزجان 

محمدجان آریا

20 February 2020

طی برنامه‌‌ای در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان 431 نرس–قابله از یک نهاد طبی خصوصی سند فراغت به دست آوردند که از این میان 201 تن آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

شهر شبرغان به خاطر داشتن فضای نسبتا امن و همچنان بخاطر قرار گرفتن در مرکز فاریاب، سرپل و ولسوالی اندخوی پذیرای بیماران زیادی از دیگر ولایات و ولسوالی‌های پرنفوذ است.

 فراغت 431 نرس–قابله به ویژه 201 تن از بانوان خبر مسرت‌بخشی نه تنها برای باشندگان ولایت جوزجان بلکه برای باشندگان ولایات همجوار نیز می‌باشد.

شاه‌محمود احسان مسوول یک موسسه صحی خصوصی در شهر شبرغان می‌گوید: “فارغین ما در بخش‌های نرسنگ عالی، فارمسی، فن‌آوری طبی، قابله‌گی عالی و پروتیز دندان آموزش دیده‌اند که فراغت این‌ها می‌تواند کم‌بودی منابع بشری صحی در ولایات فاریاب،‌سرپل و جوزجان را بر طرف نماید.”

ولسوالی‌های درزاب، قوش‌تپه، خم‌آب، قرقین و چهارشنغوی ولایت جوزجان از جمله ولسوالی‌های ناامن و دور دستی‌ست که اراضی ناهم‌گون، درد مضاعف دیگری‌ست که باشندگان این مناطق تحمل می‌کنند و کارمندان صحی کمتر حاضر می‌شوند تا در جغرافیای دور دست کار کنند.

در این ارتباط ممتاز بانویی که تازه فارغ شده است می‌گوید: “نخست خوشحالم که فارغ شده‌ام و دوم نگران هستیم که بعد از فراغت بیکار بمانیم. دیگر اینکه ما آماده هستیم برای انجام وظیفه به دورترین نقاط هم برویم چون طبابت مرز، نژاد و زبان نمی‌شناسد و هدف ما نجات جان مردم است.”

در همین حال برخی از باشندگان ولایت جوزجان از نبود امکانات صحی در مناطق دور دست این ولایت شکایت دارند.

فرید عزیزی معاون ریاست صحت عامه ولایت جوزجان به رسانه‌ها می‌گوید:” خوشبختانه تمام مراکز صحی در تمام نقاط ولایت جوزجان فعال است؛ تنها در چهار مرکز صحی ما نسبت دوری راه و ناامن بودن، کمبود داکتر زن داریم اما دیگر مراکز ما دارای پرسونل است و خدمات به شکل عادی ادامه دارد.”

در ولایت جوزجان در پهلوی نهادهای آموزشی صحی دولتی، سه نهاد آموزشی صحی خصوصی نیز فعالیت دارد که دانشجویان ولایات هم‌جوار جوزجان نیز در این نهادها در حال آموزش‌اند.

آقای عزیزی می‌افزاید که ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان توانسته است در بخش‌هایی که کم‌بود احساس می‌شد از فارغین همین نهادها استفاده نماید و کارمندان صحی شامل وظیفه شده‌اند.

در نهادهای آموزشی صحی خصوصی دختران بیشتر در بخش‌های نرسنگ، قابله‌گی و فن‌آوری طبی مصروف آموزش‌اند که خانواده‌ها نیز نسبت به تحصیل دختران‌شان علاقه‌مند هستند.