WhatsApp Image 2020-05-17 at 1.48.20 PM

قیام مردمی در برابر طالبان؛ راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز باشنده‌گان فاریاب به خشونت گرایید

باشنده‌گان روستاهای ولسوالی شیرین‌تگاب ولایت فاریاب بامداد امروز راه‌پیمایی‌ گسترده‌یی را در برابر گروه طالبان به راه انداختند. باشنده‌گان این ولسوالی می‌گویند که از برخورد خشن و نامناسب گروه طالبان به سطوح آمده و دست به اعتراض مدنی زده‌اند. این راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز مردمی اما لحظاتی پس از آغاز با خشونت همراه شد. مسوولان محلی ولایت فاریاب می‌گویند که طالبان بر معترضان شلیک کردند و معترضان به پاسگاه‌های این گروه حمله کردند.

احمد جاوید بیدار، سخنگوی والی فاریاب امروز (یک‌شنبه، 28 ثور) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «اخاذی، خشونت و رفتار نامناسب طالبان در روستاهای کوه‌صیاد و اسلام‌قلعۀ ولسوالی شرین‌تگاب سبب شده است که باشنده‌گان این مناطق به گونۀ خودجوش بر علیه طالبان قیام کنند.» آقای بیدار می‌افزاید که قیام مردمی همچنان ادامه دارد و تاکنون مردم توانسته‌اند جنگ‌جویان طالب را از روستاهای کوه‌صیاد و اسلام‌قلعه بیرون کنند.

محمدکریم یورش، سخنگوی پولیس ولایت فاریاب می‌‌گوید که معترضان دو قرارگاه نظامی طالبان و محل اخاذی این گروه را در ولسوالی شیرین‌تگاب تخریب کرده و مقداری از اسلحه و مهمات جنگی این گروه را نیز به دست آورده‌اند. آقای یورش اضافه می‌کند که چندین عراده موترسایکل‌ گروه طالبان نیز توسط مردم به آتش کشیده شده است.

سخنگوی پولیس فاریاب همچنان می‌گوید که در نتیجۀ شلیک طالبان بر معترضان به شمول یک کودک چهار تن از این معترضان زخمی شده‌اند. آقای یورش خاطرنشان می‌سازد که انگیزۀ اصلی این اعتراض مردمی در برابر طالبان این است که گروهی از جنگ‌جویان طالبان شب گذشته (شنبه، 27 ثور) در روستای کوه‌صیاد ولسوالی شرین‌تگاب مردم را لت‌وکوب کرده و شمار دیگری از جنگ‌جویان این گروه صبح امروز (یک‌شنبه، 28 ثور) قصد تجاوز جنسی بالای یکی از باشنده‌گان این ولسوالی را داشته‌اند. پولیس فاریاب اما مشخص نمی‌سازد که قصد تجاوز جنسی قرار بود بالای چه کسی صورت گیرد.

همچنان در خبرنامۀ قول اردوی 209 شاهین که امروز به رسانه‌ها فرستاده شد، آمده است که ولسوال‌ نام‌نهاد گروه طالبان برای ولسوالی شرین‌تگاب به نام «خنجری» همه‌روزه از مردم اخاذی می‌کرد و سرانجام مردم به سطوح آمده و او را از روستاهای‌شان بیرون رانده‌اند. گروه طالبان اما تاکنون در این باره به رسانه‌ها چیزی نگفته‌اند.