WhatsApp Image 2020-04-21 at 11.34.23 AM

مبارزه با کرونا در جوزجان: 85درصد بودجۀ اختصاصی این ولایت مصرف شده است

مسوولان کمیتۀ مبارزه با ویروس کرونا در ولایت جوزجان گزارش مصرف بودجۀ اختصاص یافته برای مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت را در یک نشست خبری همه‌گانی کردند. بر اساس این گزارش تاکنون 85درصد بودجۀ اختصاص یافته مصرف شده است.

عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان و مسوول کمیتۀ مبارزه با ویروس کرونا در ولایت جوزجان امروز (پنج‌شنبه، هژدهم ثور) در یک نشست خبری در شهر شبرغان می‌گوید: «مسوولان کمیتۀ مبارزه با ویروس کرونا تاکنون 17 میلیون افغانی را به مصرف رسانده‌اند که چگونه‌گی مصارف توسط یک کمتیۀ ویژه زیر نظارت قرار دارد.» آقای مالیه می‌افزاید که به خاطر شفافیت و بررسی بیش‌تر، دو کمیتۀ جداگانه زیر عنوان کمیتۀ تدارکات و نظارت در چهارچوب کمیتۀ مبارزه با ویروس کرونا ایجاد شده است که در این کمیته اعضای رسانه‌ها و جامعۀ مدنی نیز حضور دارند. این درحالی است که حکومت برای مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت 20 میلیون افغانی بودجه اختصاص داده است. کمیتۀ مبارزه با ویروس کرونا در ولایت جوزجان اکنون تنها سه میلیون پول در اختیار دارند. تاکنون مشخص نیست که حکومت بودجۀ بیش‌تر به این ولایت اختصاص خواهد داد یا خیر.

آقای مالیه خاطر نشان می‌سازد که این کمیته از پول اختصاص یافته برای مبارزه با ویروس کرونا سه قلم مواد خوراکی، سه قلم تجهیزات تبلیغاتی، شش قلم مواد ضدعفونی و سی‌وهشت قلم مواد بهداشتی خریداری کرده است. افزون بر این، آقای مالیه توضیح می‌دهد که برای 14 عراده موتری که در بخش آگاهی‌دهی در مرکز و ولسوالی‌های جوزجان فعال‌اند، نیز کرایه پرداخت شده است.

شماری از مسوولان محلی اما می‌گویند که تاکنون از تبلیغات در ولسوالی‌ها خبری نیست. احمد جاوید، ولسوال «خواجه دوکوه» در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که تاکنون هیچ موتری جهت آگاهی‌دهی برای مردم به این ولسوالی نیامده است. به گفتۀ او، تنها مقداری از برگه‌های آگاهی‌دهی از مقام ولایت به این ولسوالی فرستاده شده است. همچنان انجینیر احمد، ولسوال «خم‌آب» می‌گوید که تاکنون در این ولسوالی کدام موتری به خاطر آگاهی‌دهی از خطرات ویروس کرونا، نیامده است.

این در حالی‌ست که هفتۀ گذشته کاروانی از موترهای تبلیغاتی برای آگاهی‌دهی در شهر شبرغان به گشت‌زنی آغاز کرد. آقای عظیم‌الله رحمانیار، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان در این باره گفته بود که این موترها به ولسوالی‌های جوزجان فرستاده می‌شوند تا مردم را از خطر ویروس کرونا آگاه بسازند.

افزون بر این، معاون والی جوزجان چگونه‌گی توزیع کمک‌ها به نیازمندان را بیش‌تر توضیح می‌دهد. به سخن او، در گام نخست مواد خوراکی خریداری شده برای خانواده‌هایی توزیع می‌شود که بیماران آنان در شفاخانه قرنطینه باشند و در مرحلۀ بعدی این مواد به کسانی داده می‌شود که اعضای خانوادۀ‌شان مشکوک به کرونا باشند و در قرنطینۀ خانه‌گی قرار داشته باشند. این مواد خوراکی شامل گندم ، برنج و روغن است.

شماری از فعالان مدنی ولایت جوزجان اما مدعی هستند که کمک‌های حاضر به باشنده‌گان این ولایت بسنده نیست و حتا شفاخانۀ ویژه بیماران «کووید 19» جای و بستر کافی برای نگه‌داری افراد مبتلا به ویروس کرونا ندارد. عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان در این باره می‌گوید که بدون شک ما با  20 میلیون پول تخصیص یافته نمی‌توانیم همۀ مشکلات را برطرف کنیم، اما تلاش می‌کنیم که پول در جای درست آن به مصرف برسد و همچنان از حیف‌ومیل آن جلوگیری شود.

این همه درحالی است که از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون 32 واقعۀ مثبت در ولایت جوزجان ثبت شده است. از این میان یک بیمار فوت شده و یک بیمار دیگر صحت‌یاب شده است. مسوولان صحی این ولایت می‌گویند به تازه‌گی 72 نمونۀ مشکوک دیگر به آزمایشگاه ویروس کرونا در شهر مزارشریف، فرستاده شده است و نتایج آن تاکنون مشخص نشده است. مسوولان ریاست صحت عامۀ جوزجان می‌گویند که 60 بستر را برای بیماران مبتلا و مشکوک به ویروس کرونا در شفاخانۀ ویژۀ کرونا آماده کرده‌اند.

شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان از دو هفته به این‌سو در قرنطینۀ کامل به سر می‌برد. در تازه‌ترین نشست کمیتۀ مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت فیصله شده است که دکان‌های مواد خوراکی و نیازهای اولیه تنها هفتۀ دو بار دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها فعالیت کنند و در روزهای دیگر هفته، تعطیل باشند.