کودک

کودک زباله‌گرد جوزجانی برای یک روز سرپرست نمادین ریاست محیط زیست شد

مسوولان ریاست حفاظت از محیط زیست ولایت جوزجان در اقدام بی‌سابقه‌یی یک کودک زباله‌گرد را برای یک روز به شکل نمادین به عنوان سرپرست ریاست حفاظت از محیط زیست این ولایت معرفی کردند. این کودک از ساعت هشت صبح تا ختم روز ضمن دیدار با شهردار شبرغان از رستورانت‌ها، نانوایی‌ها و شفاخانه‌ها در این شهر بازدید کرد. مسوولان ریاست حفاظت از محیط زیست ولایت جوزجان هدف از این اقدام را گرامی‌داشت از محیط زیست و همچنان احترام به کودکان عنوان می‌کنند.

خجسته قیام تلاش، رییس ادارۀ حفاظت از محیط زیست ولایت جوزجان امروز (چهارشنبه، چهاردهم جوزا) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «ما به شکل نمادین خواستیم یک کودک زباله‌گرد را به عنوان سرپرست ریاست محیط زیست معرفی کنیم تا به مردم بفهمانیم که زباله هم برای محیط زیست و هم برای صحت‌مندی جامعه مضر است.» او اضافه می‌کند که متأسفانه برخی از شفاخانه‌ها زباله‌های کلینیکی را در شهر شبرغان بدون این‌که در جای مخصوص دفن کنند در فضای باز قرار می‎دهند که پیامد خطرناکی را برای محیط زیست و باشنده‌گان جوزجان در پی دارد. بانو تلاش می‌افزاید که امروز این کودک به عنوان سرپرست محیط زیست به شفاخانه‌ها می‌رود و تجربه و دردش را با مالکان کلینیک‌ها در میان می‌گذارد.

به باور مسوولان ریاست حفاظت از محیط زیست ولایت جوزجان کودکان زباله‌گرد در هنگام جمع‌آوری زباله‌ها با پس‌مانده‌های کلینیکی مانند خریطه‌‌های سیروم، سُرنج ، بنداژ و روی‌جایی‌های یک‌بار مصرف بر می‌خورند که جمع‌آوری این زباله‌های کلینیکی حکم مرگ را برای کودکان دارد. زیرا به باور آنان، این مواد دارای میکروب است و امکان دارد میکروب‌های ساری از طریق کودکان به جامعه و محیط انتقال پیدا کند و همه‌جا آلوده شود. آنان خاطرنشان می‌سازند که در ولایت جوزجان به مسوول شفاخانه‌ها توصیه می‌کنند که خود را مطابق به معیارهای محیط زیستی آمده بسازند و برای دفن و یا سوزاندن زباله‌های کلینیکی‌شان یک جای مناسب جست‌وجو کنند.

تفکیک زباله‌های کلینیکی و شهری مفهوم تازه‌یی است که باشنده‌گان شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان با آن آشنا می‌شوند. ناصر احمد حیدری 12 سال عمر دارد و به گونۀ نمادین برای مدت یک روز سرپرست ریاست محیط زیست ولایت جوزجان گماشته شده است. او صنف پنجم مکتب است و یک روز پیش از کسب این سمت نمادین، در میان زباله‌ها دنبال کاغذ، پلاستیک و آهن‌پارچه‌ها گشت‌زنی می‌کرد تا لقمۀ نانی به خانواده‌اش کمایی کند.

احمد ناصر حیدری می‌گوید که خانواده‌اش هفت عضو دارد و او تنها نان‌آور خانواده‌ است. این کودک زباله‌گرد حدود دو سال پیش پس از کشته شدن پدرش در جنگ از ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب با خانواده‌اش به ولایت جوزجان پناه آورده است. احمد ناصر حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری نشانه می‌افزاید: «من تجربه‌های زیادی از زباله‌گردی دارم و بیش‌تر در میان زباله‌ها با سیروم و تجهیزات استهلاک شدۀ طبی برخورده‌ام و بارها پیچکاری‌های مصرف شده را از میان زباله‌ها پیدا کرده‌ام.»

حیدری کوچک می‌گوید که بارها دیده است که افراد معتاد از میان زباله‌ها سُرنج و پیچکاری‌های مصرف شده را برداشته‌اند تا برای استفاده از مواد مخدر استفاده کنند. او خاطرنشان می‌سازد که کودکان زیادی در شهر شبرغان زباله‌گردی می‌کنند و هر کیلو «قوطی‌ نوشابه» را 12 افغانی به فروش می‌رسانند. به گفتۀ او، خودش روزانه بین 100 تا 150 افغانی پول به دست می‌آورد. این کودک زباله‌گرد از مردم می‌خواهد که زباله‌های‌شان را در زباله‌دانی‌ها و یا یک جای مخصوص بیندازند. احمد ناصر حیدری می‌گوید که خوش‌حال است، دست‌کم برای یک روز به عنوان رییس محیط زیست ولایت جوزجان ایفای وظیفه کند و با شهردار شبرغان، برخی از کلینیک‌ها، شماری از نانوایی‌ها و رستورانت‌ها دیدن کند.

این کودک زباله‌گرد در حالی به شکل نمادین برای یک روز سرپرست ریاست محیط زیست ولایت جوزجان گماشته می‌شود که دیروز (سه‌شنبه، سیزدهم جوزا) روز جهانی کودک و فردا (پنج‌شنبه، پانزدهم جوزا) مصادف با روز جهانی محیط زیست است.

در همین حال، سید عبدالرشید منصوری، رییس کار و امور اجتماعی ولایت جوزجان می‌گوید که بنابر ناامنی‌های موجود در ولسوالی‌های جوزجان، ریاست کار و امور اجتماعی آمار مشخصی از کودکان کار ندارد. آقای منصوری می‌افزاید که تنها به صورت تخمینی گفته می‌تواند که تنها در شهر شبرغان حدود 500 کودک کار وجود دارد که بیش‌تر آنان بی‌جاشده‌گان داخلی هستند.