حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر: تلفات افراد ملکی در سه روز آتش‌بس ۸۰ درصد کاهش یافته بود

neshananews

27 May 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که تلفات افراد ملکی در سه روز آتش‌بس حدود ۸۰ درصد کاهش یافته بود. بر اساس آمار ابتدایی این کمیسیون، شمار تلفات ملکی در جریان آتش‌بس عید از ۳۰ تن به ۶ تن در هر روز کاهش یافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر، امروز (چهارشنبه، هفتم جوزا) با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که یافته‌های ابتدایی این کمیسیون نشان می‌دهد که در سه روز آتش‌بس، تلفات افراد ملکی در افغانستان حدود ۸۰ درصد کاهش یافته بود. این کمیسیون تصریح می‌کند که در جریان ماه رمضان به گونۀ میانگین هر روز ۳۰ فرد ملکی کشته و یا زخمی می‌شدند؛ اما در این سه روز عید، این رقم به ۶ تن در هر روز کاهش یافته بود.

بر بنیاد یافته‌های کمیسیون حقوق بشر در این سه روز آتش‌بس، در دو رویداد جداگانه که شامل پرتاب هاوان در ولایات غزنی و لغمان و انفجار ماین در ولسوالی میانشین کندهار می‌باشد، ۱۴ تن به شمول ۳ زن، ۸ کودک و 3 مرد زخمی و ۶ تن دیگر که شامل یک زن، یک کودک و چهار مرد می‌باشند، جان باخته‌اند.

این در حالی است که حکومت افغانستان و گروه طالبان سه روز عید را آتش‌بس اعلام کرده بودند. این آتش‌بس با استقبال گستردۀ شماری از کشورها و مقام‌های خارجی روبه‌رو شده است. همچنان شماری از کشورها به شمول کمیسیون حقوق بشر افغانستان خواهان تداوم این آتش‌بس شده‌اند که ظاهراً از سوی گروه طالبان، پذیرفته نشده است.