WhatsApp Image 2020-03-12 at 2.24.00 PM

کمیتۀ مبارزه با کرونا در تخار به جمع‌آوری کمک‌های مردمی آغاز کرده است

عرفان برزگر

12 March 2020

برگشت صدها مهاجر و یا کارگر از ایران به افغانستان، نگرانی‌های را میان شهروندان افغانستان به‌میان آورده‌است که با برگشت این افراد زمینۀ انتقال ویروس کرونا را از ایران به‌عنوان دومین مرکز شیوع ویروس کرونا در جهان، به کشور بیش‌تر کرده است.

ولایت تخار، در شمال‌شرق کشور یکی از ولایاتی‌است که بیش‌ترین مهاجر و کارگر را در ایران داشته و در روزهای اخیر صدها تن دوباره به کشور برگشته اند.

مسوولین محلی در تخار، برای آگاهی‌دهی مردم در مورد این ویروس و تشخیص و شناسایی مهاجرینی که از ایران برگشته‌اند، آستین بالا زده اند.

نخستین اقدام ادارۀ محلی تخار، ایجاد یک کمیته اضطرار به رهبری عبدالحق شفق والی تخار بوده است. این کمیته نیز در سطح ولسوالی‌ها به رهبری ولسوالان و سکرتریت ادارۀ صحت ایجاد شده، ریاست مبارزه با حوادث، حلال احمر، معارف، حج اوقاف از اعضای ارشد کمیته مبارزه با کرونا هستند.

فرید نیک‌پور رییس ادارۀ حوادث تخار، که مسوولیت جمع‌آوری کمک‌های مردمی را برای مبارزه با ویروس کرونا به‌عهده دارد، از آغاز روند جمع آوری کمک‌های مردمی در شهر تالقان خبر می‌دهد.

آقای نیک‌پور به خبرگزاری نشانه گفت:

 صبح امروز کمپاین جمع‌آوری کمک‌های مردمی آغاز شده و شماری زیادی از باشنده‌گان تخار از این کمپاین استقبال کرده‌اند. او گفت استقبال مردم نشان می‌دهد که شهروندان نیز در مورد این ویروس و خطرات آن آگهی دارند. آقای نیک‌پور اظهار امیدواری کرد که حکومت و مردم یک‌جا برای مقابله با این ویروس به‌پیش بروند.

رییس ادارۀ حوادث تخار، می‌افزاید که با جمع‌آوری کمک‌های مردمی آنان تا دو روز دیگر ساختمان بیمارستان سابق ولایت تخار را در شهر تالقان دوباره فعال خواهند کرد، تا افراد مشکوک به ویروس کرونا در آن بستر شوند.

داکتر نصرالله قاضی زاده رییس صحت عامه تخار می‌گوید:

 آنان روند آگاهی‌دهی در مورد این ویروس را به مردم در تمام شهرهای تخار آغاز کرده‌اند و تلاش می‌کنند تمامی کسانی‌که از ایران برگشته‌اند را زیر نظر داشته باشند.

آقای قاضی‌زاده افزود که روز گذشته یک گروه 11 نفری مهاجرین که از ایران برگشته بودند، خبرهای در مورد مشکوک بودن شان پخش شده بود را شناسایی کرده‌اند و هیچ مورد جدی در آن نبوده است. اما یک منبع دیگر در ریاست صحت تخار گفت که 5 تن از این افراد مشکوک به‌نظر می‌رسیدند که از آنان نمونه‌گیری شده است.

رییس صحت عامه تخار گفت:

 تا هنوز هیچ مورد مبتلا به ویروس کرونا در تخار دیده نشده و با هم‌کاری مردم ممکن است جلو شیوع و یا وارد شدن این بیماری را به تخار بگیرند. او از مردم می‌خواهد تا با کارمندان بخش صحی هم‌کاری نمایند.

داکتر نصرالله قاضی زاده هم‌چنان می‌افزاید که پزشکان به خانه‌های تمام کسانی‌که از ایران برگشته‌اند می‌روند و به‌آنان در مورد ویروس و این‌که در خانه‌های‌شان برای مدت 15 روز بمانند و با کسی تماس نگیرند آگاهی داده‌اند.

او گفت روحانیون نیز آمادۀ هم‌کاری با مسوولین صحت گردیده‌اند و در خطبۀ نماز جمعۀ فردا تمامی مساجد در تخار در مورد کرونا ویروس آگاهی خواهند داد.

تیمی از پزشکان در ولایت تخار، در دروازه ورودی شهر تالقان مسوولیت گرفته‌اند تا تمامی کسانی‌که وارد این شهر می‌گردند را به درستی بررسی نمایند و افراد مشکوک به کرونا را قرنطین کنند.