بدخشان

آغاز عملیات تصفیه‌یی و پس‌گیری مناطق از دست‌رفته در بدخشان

به دنبال افزایش حملات تهاجمی گروه طالبان در دو هفتۀ پسین که منجر به سقوط بخش‌هایی از ولسوالی جرم و ولسوالی یمگان بدخشان شد، مسوولان محلی و امنیتی از آغاز عملیات تصفیه‌یی در این ولایت خبر می‌دهند.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان می‌گوید که این عملیات از دو روز بدین‌سو در واکنش به حملات تهاجمی گروه طالبان راه‌اندازی شده است. آقای نظری همچنان می‌گوید که در نتیجۀ این عملیات همۀ مناطقی را که گرو طالبان تصرف کرده بودند، دوباره به تصرف نیروهای امنیتی کشور قرار گرفته است. آقای نظری می‌افزاید که در این عملیات افزون بر پس‌گیری روستاهای «آب راغک»، «فرغامیرو» و «دهن آب خستک» برخی از مناطق دیگر به شمول روستای «پل سوچ» و چهار پاسگاه امنیتی که چهار روز پیش به کنترل طالبان درآمده بود، از تصرف این گروه بیرون شده است.

سخنگوی والی بدخشان همچنان از وارد شدن تلفات سنگین به جنگ‌جویان گروه طالبان خبر داد، اما جزییات ارایه نکرد.

ثناءالله روحانی، سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان می‌گوید که از یک ماه بدین‌سو گروه طالبان با سوء‌استفاده از گفت‌وگوهای صلح، کاهش خشونت و قرار گرفتن نیروهای دفاعی و امنیتی در حالت دفاعی و دفاع فعال، به آرایش قوا پرداختند و حملات‌شان را بر چندین ولسوالی این ولایت شدت بخشیدند.

سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان می‌افزاید: «با آن‌که حملات طالبان در چندین ولسوالی این ولایت عقب زده شده است، اما حضور جنگ‌جویان این گروه هنوزهم تهدیدی بر امینت بدخشان شمرده می‌شود.» به سخن او، نیروهای نظامی به همین دلیل عملیات تصفیه‌یی را در این ولایت راه‌اندازی کرده‌اند تا مناطق از دست‌رفته را از کنترل طالبان بیرون کنند.

با این حال عبدالبصیر وثیق، از فعالان مدنی ولایت بدخشان می‌گوید که راه‌اندازی عملیات‌های مقطعی در چندین سال گذشته به تصفیۀ این ولایت از حضور طالبان سودمند نبوده است. به گفتۀ او، تا زمانی ‌که «درۀ خستک» پایگاه عمدۀ تروریستان خارجی و جنگ‌جویان گروه طالبان تصفیه نشود، راه‌اندازی هرگونه عملیات نظامی برای پاک‌سازی کامل بدخشان از وجود طالبان بی‌‌نتیجه خواهد بود.

آقای وثیق خاطرنشان ساخت که جنگ‌جویان طالبان در عملیات هفتۀ پیش به حد کافی تجهیزات مورد نیازشان را از نیروهای امنیتی گرفته‌اند. او گفت: «اگر این عملیات متوقف شود، طالبان می‌توانند با تجهیزات جنگی به دست آورده، حملات گستردۀ را بر بخش‌های دیگری ولایت بدخشان راه‌اندازی کنند و امنیت این ولایت را به ‌خطر روبه‌رو سازند»

مقام‌های امنیتی در بدخشان اما می‌گویند که گروه طالبان با راه‌اندازی حملات تهاجمی بر بخش‌هایی این ولایت، نشان دادند که به تعهدات شان در برابر روند صلح پابند نیستند. به گفتۀ آنان عملیات تصفیه‌یی نیروهای امنیتی در واکنش به حملات تهاجمی طالبان راه‌اندازی شده است تا بدخشان از وجود شورشیان پاک‌سازی شود.

بر بنیاد موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و گروه طالبان، قرار بود این گروه میزان خشونت‌ها را در کشور کاهش دهند. همچنان آغاز مذاکرات مستقیم با هیأت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان از تعهدات دیگر این گروه بود؛ تعهداتی که تاکنون جامه عمل نپوشیده‌اند. بر اساس اظهارات مسوولان نیروهای امنیتی، گروه طالبان نه تنها خشونت‌ها را در کشور کاهش نداده‌اند؛ بلکه میزان این خشونت‌ها نسبت به دورۀ پیش از امضای موافقت‌نامه صلح با جانب امریکا، شدت یافته است.

گروه طالبان رهایی حدود پنج هزار زندانی‌شان را از پیش‌شرط‌های اساسی برای آغاز مذاکرات مستقیم با هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان می‌دانند. با آن‌که حکومت گام‌هایی را برای رهایی زندانیان این گروه برداشته است، اما تعهد طالبان مبنی بر کاهش خشونت‌ها تا هنوز عملی نشده است.