خلیلزاد

خلیل‌زاد: خون‌ریزی در افغانستان باید متوقف شود

neshananews

28 October 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که طرف‌های صلح باوجود تعهدات‌شان مبنی بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان، درگیری‌ها را افزایش داده‌اند. به سخن او، این امر برای ایالات متحدۀ امریکا پذیرفتنی نیست.

آقای خلیل‌زاد بامداد امروز (چهارشنبه، هفتم عقرب) در برگۀ توییترش نوشته است که افزایش خشونت‌ها باوجود تعهد طرف‌های صلح به کاهش خشونت، ناامیدکننده است. آقای خلیل‌زاد می‌افزاید که دریچۀ دست‌یابی به تفاهم و راه حل سیاسی برای ختم جنگ در افغانستان همیشه باز نمی‌ماند و از همین‌رو، خون‌ریزی در افغانستان باید هرچه زودتر متوقف شود.

نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان خاطرنشان می‌سازد: «جنگ جاری در افغانستان برای تخریب‌کاران در منطقه زمینه داده است که از مردم افغانستان همانند باروت مرمی استفاده کنند.» آقای خلیل‌زاد همچنان اضافه می‌کند که گروه‌های سیاسی در افغانستان به جای دوام جنگ باید راه تفاهم و همدیگرپذیری را به پیش بگیرند و هرچه زودتر جنگ جاری را پایان دهند. آقای خلیل‌زاد در حالی هشدار می‌دهد که دریچۀ دست‌یابی به راه حل سیاسی برای همیشه باز نخواهد ماند که طالبان به امریکا تعهد کرده است که میزان خشونت‌ها در افغانستان کاهش خواهند داد. این خشونت‌ها اما در روزهای پسین افزایش یافته است.

این در حالی است هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر از 45 روز به این‌سو مصروف رأی‌زنی‌ها روی نهایی‌سازی کارشیوۀ مذاکرات صلح هستند. تاکنون دو طرف به نتیجه نرسیده‌اند.