دست دوزی زنان

راه‌اندازی بازارچۀ ویژۀ صنایع‌دستی زنان در جوزجان

محمدجان آریا

22 August 2020

شماری از بازرگانان زن در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان بازارچۀ ویژۀ صنایع‌دستی را در صحن ساختمان ریاست اطلاعات و فرهنگ  این ولایت راه‌اندازی کردند. آنان می‌گویند که این کار به ابتکار و حمایت مرکز آموزشی «ابرهام لینکلن» صورت گرفته است و هدف آنان به نمایش گذاشتن و فروش صنایع‌دستی زنان ولایت جوزجان می‌باشد.

ملالی مبارز، برگزارکنندۀ بازارچۀ صنایع‌دستی زنان و معاون مرکز آموزشی لینکلن در شهر شبرغان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که آنان به مناسبت آغاز گفت‌وگوهای صلح، این بازارچۀ فرهنگی و صنایع‌دستی زنان را در ولایت جوزجان برگزار کرده‌اند. خانم مبارز اضافه می‌کند: «زنان زیادی در ولایت جوزجان مصروف ساخت صنایع‌دستی مانند بیک‌دوزی، موره‌بافی، خیاطی و قرُص‌دوزی هستند» به باور بانو مبارز، تولیدات زنان جوزجان باید برای همه به نمایش گذاشته شود. او از برگزاری بازارچه‌های این‌ چنینی در روزهای آینده نیز خبر می‌دهد. معاون مرکز آموزشی لینکن خاطرنشان می‌سازد که برگزاری بازارچه‌های صنایع‌دستی روی اقتصاد زنان تاثیر زیادی دارد. او می‌گوید که برنامه‌های این‎چنینی می‌تواند پُلی باشد میان ارگان‌های دولتی و غیردولتی با بازرگانان زن.

در کنار این همه، دست‌دوزی‌ دختران معلول نیز در این بازارچه به نمایش گذاشته شده است. سمیرا ملک‌یار، مسوول مووسسه «همیاری و توان‌مندسازی پیروزی» در ولایت جوزجان می‌گوید که گروهی از دختران معلول نیز دست‌دوزی‌های ‌شان را به نمایش گذاشته‌اند. او اضافه می‌کند که دختران معلول نیز به مانند دختران دیگر در بخش دست‌دوزی و صنایع‌دستی توان‌مندی‌های فردی خود را دارند. خانم ملک‌یار از برگزارکننده‌گان این بازارچه می‌خواهد که دست‌کم ماه یک بار برنامه‌های اقتصادی این‌ چنینی برگزار شوند.

در همین حال، سهیلا یک ‌تن از استادان بیک‌دوزی که با شاگردانش صنایع‌دستی خود را به این بازارچه آورده‌ است، می‌گوید که دختران زیادی را در بخش‌ دوخت بیک‌های کودکان و بیک‌های سرِ شانه‌یی آموزش داده است. به سخن او، شاگردان او پس از ۹ ماه آموزش، بیک‌دوزی را یاد می‌گیرند. خانم سهیلا اضافه می‌کند که آنان می‌توانند نیاز بازار داخلی ولایت جوزجان را در بخش تهیه بیک‌های مکتب، برآورده کنند. اما عام نبودن فروش تولیدات داخلی در ولایت جوزجان از چالش‌هایی است که زنان صنعت کار با آن مواجه هستند.

این در حالی است که در بازارچۀ نمایشگاه صنایع‌دستی زنان، دست‌کم ۲۰ بازرگان محصولات و تولیدات خود را به نمایش گذاشته‌اند. قرار است بازارچه‌های مشابه در روزهای آینده نیز در شهر شبرغان برگزار شود.