خشونت علیه زنان

از خشونت‌های فزیکی تا قتل‌های ناموسی؛ زنان در ولایت سرپل هنوزهم قربانی ازدواج‌های اجباری می‌شوند

مسوولان ریاست امور زنان ولایت سرپل می‌گویند که در سال‌های اخیر این ولایت شاهد قتل‌های پی‌درپی زنان به دلایل ناسازگاری و مسایل ناموسی بوده است. آنان ازدواج‌های اجباری در این ولایت را علت اصلی این قتل‌ها می‌دانند. گزارش‌های این ریاست نشان می‌دهند که در دونیم ماه نخست سال روان دو مورد قتل ناموسی و در سال گذشته چهارده مورد قتل ناموسی در این ولایت ثبت شده است. مسوولان ریاست امور زنان ولایت سرپل می‌افزایند که بیش‌تر قتل‌های ناموسی در مناطق زیر حاکمیت مخالفان مسلح دولت اتفاق می‌افتد، اما به علت ناامنی در این مناطق، پرونده‌های جرمی در ارگان‌های رسمی ثبت نمی‌شوند.

نبیلا حبیبی، رییس ادارۀ امور زنان در ولایت سرپل به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «نبود آگاهی مردم از حقوق زنان، ازدواج‌های اجباری و زیر سن علت‌های اصلی قتل‌های ناموسی در این ولایت شمرده می‌شوند.» به باور او، ازدواج‌های اجباری و زیر سن در بیش‌تر موارد به فرار دختران و زنان از خانه منجر می‌شود که این عمل در نهایت به قتل‌های ناموسی‌ می‌انجامد.

رییس امور زنان ولایت سرپل می‌افزاید، پروندۀ خشونت‌های خانواده‌گی در برابر زنان و قتل‌های ناموسی در مناطق زیر حاکمیت دولت از سوی ارگان‌های دولتی بررسی و به آن‌ها رسیده‌گی می‌شود، اما رویدادهایی که در مناطق زیر کنترل مخالفان مسلح دولت صورت می‌گیرد، به دلیل وضعیت بد امنیتی در هیچ نهادی ثبت نمی‌شوند. بر اساس اظهارات خانم حبیبی، سنتی بودن جامعه و باورهای اجتماعی سبب می‌شود که بیش‌تر باشنده‌گان این ولایت قتل‌های ناموسی را از دید نهادهای رسمی پنهان کنند.

نبیلا حبیبی اضافه می‌کند که ریاست امور زنان ولایت سرپل همراه با ریاست ارشاد، حج و اوقاف، ریاست معارف و ریاست صحت عامۀ این ولایت در قسمت آگاهی‌دهی حقوقی زنان در مرکز ولایت سرپل کارهای موثری را انجام داده است. به گفتۀ او، کار روی آگاهی‌دهی به مردان نسبت به حقوق زنان نیز از سوی ریاست امور زنان ولایت سرپل در مرکز این ولایت آغاز شده است.

رییس ادارۀ امور زنان ولایت سرپل نسبت به وضعیت تحصیلی دختران در این ولایت خوش‌بین است. او می‌گوید که در سال‌های اخیر دختران زیادی به منظور فراگیری علم و دانش از ولسوالی‌ها به مرکز سرپل آمده‌اند. او خاطرنشان می‌سازد که مسوولان این ریاست به علت ناامنی نمی‌توانند به ولسوالی‌های دور دست ولایت سرپل بروند و برای زنان از حقوق‌شان آگاهی بدهند. فعالیت این ریاست تنها در بخش آگاهی‌دهی و دادخواهی‌ زنان در مرکز ولایت سرپل، شماری از ولسوالی‌ها و ساحات امن نزدیک به مرکز محدود شده است.

گزارش‌‌های ریاست امور زنان ولایت سرپل نشان می‌دهند که میزان خشونت‌های لفظی و فزیکی مانند ضرب و شتم، توهین و آزار و اذیت در برابر زنان این ولایت نسبت به قتل‌های ناموسی بیش‌تر است. فرهنگ مردسالار، بی‌کاری و فقر اقتصادی این دست خشونت‌ها را بیش‌تر می‌سازد.

روی هم رفته، باشنده‌گان ولایت سرپل نسبت به آیندۀ زنان در این ولایت خوش‌بین هستند. غلام سخی فروتن، فعال مدنی این ولایت به خبرگزاری نشانه می‌گوید که در سال‌های اخیر زنان سرپل فعالیت‌های چشم‌گیری در بخش‌های زراعت و اقتصاد داشته‌اند. به سخن او، در حال حاضر شماری از زنان در روستاهای این ولایت در کنار مردان در بخش کشاورزی کار می‌کنند. این فعال جامعۀ مدنی می‌افزاید که کارخانه‌های کوچکی بیک‌دوزی، باغچه‌داری، بسته‌بندی سبزی‌جات نیز جزو کارهای اقتصادی زنان در ولایت سرپل است.

گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که در هفت ماه آخر سال گذشتۀ دو هزار و ۷۶۲ مورد خشونت در برابر زنان در این کمیسیون ثبت شده است.