Mountains_and_River_in_Faryab_province

استقبال باشندگان جوزجان و فاریاب از طرح کاهش خشونت

محمدجان آریا

22 February 2020

از ساعت 12 بامداد شنبه 3/12/98 به این طرف طرح کاهش خشونت میان طالبان مسلح، امریکا و افغاستان اجرا شد که بر مبنای آن در مدت هفت روز طرف‌های درگیر در مقابل هم قرار نمی‌گیرند.

ارگان‌های امنیتی افغانستان از نیروهای امنیتی خواستند تا زمانی‌که طالبان مسلح بالای آن‌ها حمله نکرده‌اند، آن‌ها نیز هیچ درگیری نداشته، اما به حالت آماده‌باش قرار داشته باشند.

 از سوی دیگر گروه طالبان نیز با انتشار خبرنامه‌یی از جنگ‌جویان خود خواست تا با نیروهای امنیتی افغانستان به مدت هفت روز درگیر نشوند و هم‌چنان به قلمرو تحت حاکمیت دولت افغانستان نیز رفت و آمد نداشته باشند.

تعدادی از باشندگان ولایت جوزجان از طرح کاهش خشونت ابراز خرسندی نمودند.

محمد صدیق ارباب یک‌تن از بزرگان ولایت جوزجان در ارتباط به طرح کاهش خشونت می‌گوید:« تمام مردم افغانستان آرزوی صلح را دارند و ما آماده هستیم که هر نوع فداکاری را به خاطر صلح انجام بدهیم. از این‌که امشب هیچ درگیری در جوزجان نبود، یکی از بهترین شب‌های زندگی ما بود.»

طرح کاهش خشونت به مدت هفت‌روز ادامه دارد و بعد از آن بر اساس گفته‌ها توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و گروه طالبان امضاء می‌شود.

در گذشته انتن‌های شبکه‌های مخابراتی از طرف شب در ولسوالی‌های ده‌گانۀ ولایت جوزجان قطع می‌شد، اما حمعه‌شب انتن‌های مخابراتی از طرف شب نیز فعال بودند و همین‌گونه در ولسوالی‌های ولایت فاریاب و سرپل نیز انتن‌های شبکه‌های مخابراتی فعال بودند.

فریده امینی یک‌تن از باشندگان ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب می‌گوید: «خیلی خوش‌حال بودیم وقتی دیدیم انتن‌های شبکه‌های مخابراتی قطع نشدند و ما توانستیم در ولایات دیگر همراه با اقارب خود گپ بزنیم. همین‌گونه دوست داریم در محلاتی که قبلا به دلیل جنگ رفته نمی‌توانستیم با استفاده از شرایط پیش آمده رفت و آمد داشته و با دوستان و اقارب خویش دیدار نماییم. امیدواریم طرح کاهش خشونت منجر به صلح دایمی شود و مردم در امنیت زندگی کنند.»

محمد نسیم بلیغ رییس مخابرات ولایت جوزجان نیز می‌گوید: « شبکه‌های مخابراتی به شکل نارمل به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

هم‌چنان تا اکنون هیچ‌ درگیری در ولایات فاریاب، سرپل و جوزجان از سوی طالبان مسلح یا نیروهای امنیتی گزارش نشده است.