WhatsApp Image 2020-04-06 at 12.04.42 PM

ثبت سومین واقعۀ مثبت کرونا در بدخشان؛ فرد متبلا 10 روز بین مردم بوده است

مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان می‌گویند که سومین فرد مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت یک جوان 25 ساله است و باوجود این‌که به ویروس کرونا مبتلا بوده، مدت ده روز را در بین مردم سپری کرده است. آنان با ابراز نگرانی از سرایت این ویروس به دیگران می‌افزایند که این باشندۀ شهر فیض‌آباد از سوی مسوولان شفاخانۀ افغان-جاپان در کابل مورد آزمایش قرار گرفته بود، اما نتیجۀ او ده روز بعد مشخص شده است.

این بیمار مبتلا به ویروس کرونا پس از آزمایش در کابل به تجریدگاه فرستاده نشده است. او ده روز پیش به ولایت بدخشان آمده و با اعضای خانواده، دوستان، شماری از اداره‌های دولتی و افراد زیادی در این شهر تماس مستقیم برقرار کرده است.

نوشین‌گهر کریمی، معاون صحت عامۀ بدخشان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که نتیجۀ آزمایش این فرد مبتلا به ویروس کرونا دیروز (یک‌شنبه، 31 حمل) مثبت گزارش شد و مأموران تعقیب و شناسایی بیماران کرونا این بیمار و اعضای خانوده‌اش را در بخش تجرید بیماران «کووید 19» قرنطینه کرده‌اند. ریاست صحت عامۀ بدخشان اکنون روند شناسایی و پی‌گیری کسانی را آغاز کرده‌ است که در ده روز گذشته با این جوان مبتلا به ویروس کرونا تماس داشته‌اند. خانم کریمی می‌افزاید: «متأسفانه این فرد با شماری زیادی از افراد تماس داشته و جهت درخواست کار به ریاست صحت عامۀ بدخشان نیز مراجعه کرده است.» درحال حاضر شماری از کارمندان ریاست صحت عامۀ بدخشان به دلیل برقراری تماس با این فرد بیمار در حالت قرنطینه هستند.

مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان همچنان به دوستان و آشنایان این فرد مبتلا به ویروس کرونا که در جریان ده روز گذشته با او در تماس بوده‌اند، توصیه کرده‌اند تا خود را در خانه و یا در بخش تجرید بیماران «کووید 19» قرنطینه کنند و از گشت‌وگذار و تماس با سایر افرد خودداری کنند.

از سویی‌هم، مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان از بهبودی وضعیت دو فرد مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان، این دو بیمار پس از مراقبت‌های صحی لازم از شفاخانه مرخص شده و به خانه‌های‌شان برگشته‌اند. درحال حاضر تنها همین جوان 25 ساله در شفاخانۀ ویژۀ بیماران مبتلا به ویروس کرونا بستری است.

پس از ثبت دو رویداد مثبت کرونا در بدخشان، این ولایت حدود سه هفته پیش به گونۀ کامل قرنطینه شد. انتظار می‌رفت که قرنطینۀ این ولایت با بهبودی تنها دو بیمار مبتلا به کرونا پایان خواهد یافت. اکنون اما فعالان مدنی بدخشان خواهان تمدید این حالت شده‌اند. آنان می‌گویند که ثبت این واقعۀ جدید کرونا و تماس آزادانۀ فرد مبتلا به ویروس با شماری از باشنده‌گان بدخشان ایجاب می‌کند که حالت قرنطینه در این ولایت ادامه یابد. قرار است دور اول قرنطینۀ بدخشان که برای مدت سه هفته اعلام شده بود، روز چهارشنبه، سوم ثور پایان یابد. تاکنون اما روشن نیست که این حالت تمدید خواهد شد یا خیر.

محمدشریف شایق، فعال مدنی بدخشان می‌گوید: «با آن‌که قرنطینه کارکنان روزمزد این ولایت را در تنگنای زنده‌گی قرار داده است، اما با توجه به تهدید انتشار ویروس در جامعه توسط بیمار تازه، ایجاب می‌کند که قرنطینه تمدید شود.» به گفتۀ او، ریاست صحت عامۀ بدخشان باید روند شناسایی افرادی را تسریع بخشد که با این بیمار مبتلا به ویروس کرونا، تماس برقرار کرده‌اند.

مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان اما می‌گویند که آنان روند شناسایی افراد مشکوک را در همکاری با شوراهای انکشافی و پولیس آغاز کرده‌اند. به سخن آنان، اعضای خانوادۀ فرد بیمار، شماری از کارمندان ریاست صحت عامۀ بدخشان و عده‌یی از دوستان این فرد قرنطینه شده‌اند. مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان اما از بی‌توجهی مردم در رعایت رهنمودهای بهداشتی و شرایط قرنطینه ابراز نگرانی می‌کنند. به گفتۀ آنان، بی‌توجهی باشنده‌گان این ولایت به توصیه‌های بهداشتی ممکن است ویروس کرونا را به حالت «گردش اجتماعی» سوق دهد که در این صورت کنترل آن از توان مسوولان صحی این ولایت بیرون خواهد بود.