بدخشان

ثبت یک واقعۀ مثبت کرونا؛ طرح قرنطینه بدخشان به کابل فرستاده شد

پس از ثبت نخستین واقعۀ مثبت ویروس کرونا در بدخشان، مسوولان محلی این ولایت طرح قرنطینه را آماده و جهت منظوری به کابل فرستاده‌اند. مسوولان محلی بدخشان همچنان بر رفت‌وآمد در جاهای پرتجمع این ولایت، قیودات وضع کرده‌اند.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان روز دوشنبه، یازدهم حمل به خبرگزاری نشانه گفت که به دنبال ثبت نخستین واقعۀ مثبت کرونا در این ولایت، حکومت محلی در یک نشست فوق‌ العاده طرح قرنطینه بدخشان را نهایی و جهت منظوری به کابل فرستاده است.

بر بنیاد این طرح، قرار است همۀ ادارات دولتی تا چند روز دیگر در بدخشان تعطیل شود. در جزییات این طرح آمده است که به استثنای دکان‌هایی که مواد غذایی می‌فروشند، تمام بازارهای موجود در بدخشان بسته خواهد شد.

سخنگوی والی بدخشان می‌گوید که تا منظوری این طرح از سوی حکومت مرکزی، مسوولان محلی بدخشان اقدامات عملی را برای جلوگیری از تجمعات غیرضروری در این ولایت روی دست گرفته‌اند. به گفتۀ او حکومت محلی برای اجرایی سازی این اقدامات از نیروهای امنیتی استفاده خواهد کرد.

مسوولان محلی بدخشان درحالی طرح قرنطینه این ولایت را آماده و به کابل فرستاده اند که نخستین واقعه مثبت ویروس کرونا در این ولایت دیروز (یک‌شنبه، دهم حمل) ثبت شده است.

با این حال، مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان با اظهار نگرانی از وضعیت موجود در این ولایت می‌گویند که بی پروایی مردم نسبت به خطرهایی ناشی از ویروس کرونا، امکان افزایش مبتلایان به این ویروس وجود دارد.

نور خاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید: «مردم به توصیه‌ها و هشدار ما عمل نمی‌کنند و این امر سبب شده است که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در این ولایت ما در همکاری با نهادهای دیگر برنامه‌های جدی روی دست بگیریم.» به گفتۀ او، ریاست صحت عامۀ بدخشان چندین نمونۀ مشکوک دیگر را جهت بررسی بیش‌تر به کابل فرستاده‌اند. آقای خاوری افزود که نتایج این نمونه‌های آزمایشی تاکنون در اختیار آنان قرار نگرفته است. رییس صحت عامۀ بدخشان امیدوار است که با منظوری و عملی شدن طرح قرنطینه بدخشان جلو گسترش ویروس کرونا در این ولایت گرفته خواهد شد.

در همین حال، شماری از فعالان مدنی بدخشان با انتقاد از کم‌کاری ادارۀ محلی این ولایت می‌گویند، تا زمانی‌که برنامه‌های عملی به منظور جلوگیری از اشتراک مردم در جاهای پرتجمع و گشت‌وگذار غیر ضروری در بازارهای این ولایت عملی نشود، مردم توصیه‌های اخلاقی را جدی نمی‌گیرند.

عبدالباعث، فعال مدنی در بدخشان می‌گوید که افزون بر بازگشت روزافزون مهاجران از کشور ایران، بی پروایی مردم نسبت به مراقبت‌های بهداشتی سبب شده است که خطر انتشار ویروس کرونا در این ولایت افزایش یابد.

به گفتۀ او، هم اکنون همۀ مراسم عمومی به ویژه مراسم عروسی به گونۀ عادی در این ولایت برگزار می‌شود و درصورتی که اقدامات جدی از سوی مسوولان محلی در این ولایت روی دست گرفته نشود، خطر شیوع ویروس کرونا در میان مردم به قوت تمام وجود دارد.

با این همه، نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان اطمینان می‌دهد که برنامه‌های عملی برای جلوگیری از تجمعات غیر ضروری طرح شده است و با عملی شدن آن سر از روز سه‎شنبه، دوازدهم حمل از برگزاری مراسم عمومی جلوگیری خواهد شد.

آقای نظری گفت که والی بدخشان به کمیتۀ موظف هدایت داده است تا نهایی شدن منظوری طرح قرنطینه این ولایت ازسوی مرکز، اماکن عمومی از جمله ‎هوتل‌ها که حفظ الصحه را رعایت نمی‌کنند، حمام‌ها، تالارهای عروسی و مارکیت‌های غیرضروری را مسدود کند و از گردهمایی‌هایی که سبب انتشار این ویروس می‌شود، جلوگیری شود.

سخنگوی والی بدخشان افزود که به کمیتۀ حفظ‌ الصحه نیز هدایت داده شده است که در همکاری با نیروهای امنیتی محلات عمومی شهرفیض‌آباد و ولسوالی‌های این ولایت را ضدعفونی کنند.

حکومت محلی بدخشان از نخستین روزهای افزایش تهدید ویروس کرونا در کشور، کمیتۀ ویژه مبارزه با کرونا را در این ولایت ایجاد کرده است. این کمیته به منظور آگاهی‌دهی به مردم، برنامه ریزی برای قرنطینه افراد تازه برگشته از ایران، جلوگیری از بلند رفتن نرخ‌ها در بازار و جلوگیری از تجمعات مردمی گماشته شده است.

مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که آنان به همۀ ولسوالی‌های این ولایت نامه فرستاده‌اند تا افرادی را که تازه از کشور ایران برگشت می‌کنند به خانه نشینی توصیه کنند.