شبرغان

سازمان غذایی جهان برای جنگ‌زده‌های جوزجان مواد غذایی توزیع کرد

محمدجان آریا

23 April 2020

دفتر سازمان غذایی جهان در همکاری با ریاست امور مهاجرین ولایت جوزجان برای شماری از خانواده‌های جنگ‌زده و بی‌جا شده در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان مواد غذایی توزیع کرد. این سازمان برای کودکان خانواده‌های بی‌جا شده نیز خوراکی‌های ویژۀ کودکان توزیع کرده است.

یارمحمد، مسوول حالت اضطرار ریاست امور مهاجرین ولایت جوزجان به خبرگزاری نشانه توضیح می‌دهد که این مواد خوراکی شامل آرد، دال‌نخود، روغن و بسته‌های خوراکی کودکانه (پلمپی) می‌باشد. آقای یارمحمد می‌افزاید که به هر خانواده به ارزش شش هزار افغانی بسته‌های خوراکی توزیع شده است. به گفتۀ او، امروز (پنج‌شنبه، چهارم ثور) برای 53 خانواده‌یی که از ولایت‌های فاریاب، سرپل و ولسوالی آقچه به شهر شبرغان بی‌جا شده‌اند مواد غذایی توزیع شده و این روند ادامه خواهد داشت.

آمارهای ریاست امور مهاجرین ولایت جوزجان نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ده هزار خانواده به دلیل جنگ و ناامنی از ولایت‌های همجوار و ولسوالی‌های ناامن جوزجان به شهر شبرغان پناه آورده‌اند. این خانواده‌ها در وضعیت بدِ اقتصادی قرار دارند. امان‌الله یکی از این بی‌جا شده‌گان است که حدود سه ماه پیش با هفت عضو خانواده‌اش از ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب فرار کرده است. این بی‌جا شده می‌گوید: «جنگ‌های طالبان با دولت سبب شد که ما خانۀ خود را ترک کنیم و حال این‌جا در شبرغان بدون کار در زیر خیمه زنده‌گی می‌کنیم.»

همچنان پروانه از بی‌جا شده‌گان ولسوالی درزاب ولایت جوزجان است که اکنون در شهر شبرغان زنده‌گی می‌کند. خانم پروانه می‌گوید: «دو سال پیش جنگ میان گروه داعش و طالبان باعث شد که شوهرم را از دست بدهم و حالا با سه دخترم در یک خانۀ کرایی زنده‌گی می‌کنم.» او از دریافت این مواد غذایی در آستانۀ فرا رسیدن ماه رمضان و ادامۀ قرنطینۀ شهر شبرغان به سبب شیوع ویروس کرونا ابراز خرسندی می‌کند.

این درحالی است که هزاران خانواده به دلیل ادامۀ جنگ و ناامنی در شمال کشور مناطق‌شان را ترک و به شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان نقل مکان کرده‌اند. بیش‌تر این خانواده‌ها در حومه‌های شهر شبرغان در زیر خیمه زنده‌گی می‌کنند و با فقر و مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.