هرات..

قرنطینۀ خانه‌گی؛ مردان هراتی علاقه‌مند آشپزی شده‌اند

عاطفه غفوری

12 April 2020

در خانه ماندن و دست زیر «الاشه» نهادن، هنر مردان سرزمین ما نیست. روح مردان هراتی با قرنطینه و خانه‌نشینی سازگاری ندارد. باشنده‌گان هرات به ویژه مردان این شهر، معمولاً اهل معاشرت و شب‌نشینی هستند. این روزها کنار آمدن با قرنطینه برای آنان به دشوارترین مأموریت، بدل شده است.

هرچند مطالعه، تماشای فیلم و گوش‌دادن به موسیقی می‌تواند تا حدی از خسته‌گی‌های ناشی از قرنطینۀ خانه‌گی بکاهد، اما هستند مردانی که برای دوری از این خسته‌گی راه‌کارهایی جدیدی را تجربه می‌کنند. شماری از مردان هراتی توانسته‌اند با استفاده از فرصت قرنطینه، به کمک و همکاری با زنان خانواده بپردازند و به این ترتیب تا پایان مهلت قرنطینه وقت‌شان را در خانه بهتر سپری کنند.

آشپزی مردانه به سبب وضع قیودات بر گشت‌وگذار در شهر هرات و تعطیلی ادارات دولتی و دفاتر رسمی در این روزها به یکی از موضوع‌های مورد بحث در فضای مجازی بدل شده است. مردانی که از این پیش، به کارهای خانه دست نمی‌زدند و عده‌یی آنان تنها با نشستن در پشت میز و لمس کلیدهای کیبورد کمپیوتر عادت کرده بودند، حالا رفته‌رفته به هنر آشپزی نیز مسلط می‌شوند.

گذاشتن عکس‌ها از جریان آشپزی چندی پیش از سوی واسع سیدی، مدیر موسسه «واسا» در هرات مطرح شد. او با نشر عکس‌هایش در فضای مجازی، دوستان و شماری از چهره‌های تاثیرگذار هرات را به این چالش دعوت کرد. آقای سیدی می‌گوید که دوستانش را برای فرار از خسته‌گی ناشی از نشستن در خانه و ایجاد سرگرمی، دعوت کرده است که از جریان آشپزی در خانه تصاویری را در فضای مجازی به نشر برسانند.

پس از آقای سیدی، شماری از چهره‌های شهرۀ هرات از جمله اسحاق راوک، فریدون آژند سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، وحید هومان، فهیم مایار، قدیر رحمانی و باشنده‌گان دیگری هرات به این روند بپیوندند و با ثبت نگاره‌هایی از جریان آشپزی و پختن غذا، دیگران را نیز با این اقدام به چالش بکشند.

قدیر رحمانی، مسوول یکی از هوتل‌های مشهور هرات می‌گوید که قرنطینه با همۀ محدودیت‌ها و دشواری‌هایش، فرصت خوبی را برای او ایجاد کرده است تا آشپزی را تجربه کند. او می‌گوید، آشپزی برای سپری شدن وقت، گرفتن روحیه و سرگرم‌شدن در خانه، یک فعالیت «فوق‌العاده» است.

فهیم مایار، باشندۀ هرات یک گام از دیگران جلوتر گذاشته است. او می‌گوید که پس از پختن نان خانه‌گی، اکنون پختن غذاهای دیگری مانند «پیتزا» و غذاهای گوشتی را نیز تجربه کرده است. به سخن او، خودش در میان دوستانش بهترین آشپز است و می‌تواند به دیگران مهارت پختن غذاهای گوشتی را آموزش دهد.

در همین حال، شماری زنان هراتی از روی‌آوردن مردان به آشپزی خرسند هستند. به باور آنان، قرنطینه و ماندن مردان برای مدتی در خانه، می‌تواند دیدگاه‌ مردانی که آشپزی و کار خانه را مختص زنان می‌دانستند، تغییر دهد. شماری از این زنان در فیسبوک‌های‌شان نوشته‌اند که «پختن غذا از سوی مردان سبب خواهد شد که مردان بیش‌تر از پیش با دشواری آشپزی آشنا شوند و به زنان احترام بگذارند.»

حدود بیست روز می‌شود که قیود روزگردی بر شهر هرات وضع شده است. به جز فروشگاه‌های مواد خوراکی، دواخانه‌ها، ادارات امنیتی، بخش صحی و شماری از ادارات دولتی فعالیت همۀ کسبه‌کاران ممنوع قرار گرفته است. تاکنون روشن نیست این حالت چه زمانی در شهر هرات پایان خواهد یافت.

با این‌همه، در روزهای قرنطینه مصروف‌شدن مردان در آشپزی و کارهای شبیه آن می‌تواند احساس خوبی به آنان بدهد. متخصصان روان‌درمان به این باروند که مثبت‌نگری در افراد می‌تواند آنان را در برابر ویروس کرونا مقاوم‌تر نگه‌دارد. به گفتۀ آنان  روحیۀ شاد و قدرت‌مند، می‌تواند ایمنی بدن انسان را در مقابله با ویروس‌ها تقویت کند.