خانه ببب خان

مبارزه با کرونا؛ شهرداری شبرغان کارزار «آگاهی‌دهی خانه به خانه» را آغاز کرد

محمدجان آریا

12 April 2020

شهرداری شبرغان برای پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا در ولایت جوزجان کارزار آگاهی‌دهی خانه به خانه را آغاز کرده است. در این کارزار مسوولان شهرداری و شماری از جوانان و زنان رضاکار به خانه‌های مردم می‌روند و آنان را از خطرات ویروس کرونا و روش‌های جلوگیری از ابتلاشدن به این ویروس آگاه می‌سازند.

حسین صالح، شهردار شبرغان می‌گوید که این کارزار امروز یک‌شنبه، 24 حمل در مرکز ولایت جوزجان آغاز شده است. او می‌افزاید که در ضمن آگاهی‌دهی به مردم، برای هر خانواده یک عدد «صابون دیتول» نیز توزیع می‌شود تا آنان به استفاده از صابون‌های میکروب‌کُش عادت کنند. آقای صالح خاطرنشان ساخت که در کارزار آگاهی‌دهی به مردم در کنار کارمندان شهرداری، شماری از جوانان و زنان نیز به گونۀ رضاکار سهم گرفته‌اند.

شهردار شبرغان هدف راه‌اندازی این کارزار را پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا در ولایت جوزجان عنوان می‌کند و از باشنده‌گان شبرغان می‌خواهد که به رهنمود‌های صحی گوش دهند.

مسوولان محلی ولایت جوزجان دیروز (شنبه، 23 حمل) نخستین مرحلۀ قرنطینۀ شهر شبرغان را به اجرا گذاشتند. در این مرحله تنها برای فروشنده‌گان مواد غذایی، دواخانه‌ها و شماری از اصناف محدود اجازۀ فعالیت داده شده است. شهردار شبرغان یگانه راه پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا را قرنطینۀ شهرها و رعایت اصول قرنطینه می‌داند. او می‌گوید که بر اساس کارزار مبارزه با ویروس کرونا، قرار است خانه‌های هر شش ناحیۀ این شهر از شیوه‌هایی جلوگیری از شیوع ویروس کرونا آگاهی حاصل کنند.

با این حال، کارزار مبارزه با ویروس کرونا و آگاهی‌دهی خانواده‌ها از خطرات این ویروس و راه‌های جلوگیری از شیوع آن با استقبال باشنده‌گان شبرغان روبه‌رو شده است. حاجی سخی، باشندۀ شهر شبرغان می‌گوید: «ما از این کار شهرداری استقبال می‌کنیم و این‌که می‌بینیم زنان و جوانان امروز در محلۀ ما برای آگاهی‌دهی از کرونا آمده‌اند، کار نیک است و ما هم هر آن‌چه از دست ما بیاید با شهرداری و مسوولان این کارزار همکاری می‌کنیم.»

همچنان نجیب‌الله، باشندۀ ناحیۀ چهارم شهر شبرغان است. او هنگام دریافت برگه‌های آگاهی‌دهی به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «من یک‌ کارگر هستم، در خانه تلویزیون ندارم و رادیو هم نمی‌شنوم. تنها از طریق مردم اندکی در بارۀ ویروس کرونا شنیده بودم و حالا خوشحال شدم که بیش‌تر برای ما فهمانده شد و پس از این کوشش می‌کنم که دست‌های خود را زیادتر بشویم.»

نجیب‌الله اما از نبود کار در بازار شکایت دارد و می‌گوید: «من قبلاَ روزانه سه‌صد افغانی مردی‌کاری می‌کردم، اما از روزی که موضوع کرونا جدی شده، کار ما کم‌رنگ شده و حالا حتا روزانه 150 افغانی هم کسی ما را به کار نمی‌برد.» او از دولت می‌خواهد که در کنار مبارزه با ویروس کرونا، برنامه‌هایی را برای پیش‌گیری از گسترش فقر و کمک به کار‌گران روزمزد نیز روی دست بگیرد.

هرچند حکومت تعهد کرده است که برای کارگران روزمزد مواد غذایی توزیع می‌کند، اما این روند تاکنون در ولایت جوزجان آغاز نشده است.

نخستین مرحلۀ قرنطینه شدن شهر شبرغان دیروز به اجرا گذاشته شد. بر اساس طرح قرنطینه، همۀ مارکیت‌های بازرگانی، رسته‌های بزازی و لیلامی فروشی‌ها در این شهر بسته شده‌اند. درحال حاضر در این شهر تنها دکان‌های مواد غذایی، دواخانه‌ها، دست‌فروشان، میوه‌فروشان و رستورانت‌ها اجازۀ فعالیت دارند. آن‌چنانی که مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان می‌گویند تاکنون هیچ مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در این ولایت ثبت نشده است.