۲۰۲۰۰۱۰۵_۱۶۴۳۱۹[761]

وضعیت معارف در ولایت نیمروز

neshananews

06 January 2020

آقای نوری می‌افزاید که خوش‌بختانه ۷۵ درصد معلمین آمریت معارف شهری ولایت نیمروز بانوان می‌باشند

ولایت نیمروز که مرکز آن شهر زرنج است، در جنوب غرب افغانستان موقعیت دارد .

به شمول شهر زرنج، این ولایت دارای شش واحد اداری است. نیمروز را می‌توان یکی از ولایت‌های مرزی پردرآمد افغانستان شمارید.

ولایت نیمروز با کشور ایران هم سرحد است، مردمان این ولایت از فرهنگ بالایی برخوردار اند، اما در بعد تعلیم و تربیه آن‌چنان که امید می‌رود کار صورت نگرفته است.

در گفتگویی که با آقای مسعود نوری، رییس معارف نیمروز داشتم، ایشان در مورد وضعیت معارف در این ولایت چنین ابراز نظر نمود: «به تعداد ۹۰۰۰۰ تن دانش‌آموز که ۳۸ درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند، در ۱۷۰ باب نهاد آموزشی برنامۀ تعلیمات عمومی و برنامۀ تعلیمات اسلامی درس می‌خوانند. مشکلات اقتصادی و حاکمیت عرف ناپسند باعث شده است تا حدواً ۳۰۰۰ تن تعلیم و تربیت را ترک نمایند.»

آقای نوری می‌افزاید که خوش‌بختانه ۷۵ درصد معلمین آمریت معارف شهری ولایت نیمروز بانوان می‌باشند و ۴۵ درصد مکاتب فاقد تعمیر، دیوار، احاطه و آب آشامیدنی است.

او می‌گوید: «در سال تعلیمی ۱۳۹۸ به همکاری مردم و تجاران قندهار و نیمروز کتب درسی برای دانش‌آموزان جمع‌آوری نمودیم و تلاش داریم تا فاصله بین مردم و معارف را کاهش دهیم.

با این حال، فعالین مدنی  ولایت نیمروز از عدم توجه و سرمایه‌گذاری موسسات در بخش تعلیم و تربیه اظهار نگرانی نموده و از حکومت و موسسات غیر دولتی می‌خواهند، غرض تشویق مردم برنامه‌های آگاهی‌دهی پیرامون اهمیت معارف را برگزار کرده و روند آموزش را درسرتاسر ولایت نیمروز تقویت نمایند.

بشیر احمد بشارت