WhatsApp Image 2020-05-14 at 1.57.25 PM

فعالان مدنی هرات: روند رهایی زندانیان طالبان متوقف شود

عاطفه غفوری

14 May 2020

گروهی از فعالان مدنی هرات حمله‌هایی اخیر تروریستی و افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان را محکوم می‌کنند و خواهان توقف روند رهایی زندانیان این گروه از زندان‌های حکومت هستند.

فعالان مدنی هرات امروز (پنج‌شنبه، 25 ثور) در یک نشست خبری در این ولایت، با صدور خبرنامه‌یی حمله‌های تروریستی بر زایشگاه «صد بستر دشت برچی» و حمله بالای مراسم خاک‌سپاری در ننگرهار را نمونۀ آشکار جنایت جنگی و نقض حقوق بشری در برابر شهروندان کشور عنوان کردند. سیداشرف سادات، یکی از فعالان مدنی هرات در این نشست خبری می‌گوید که بی‌توجهی دولت و حالت دفاع فعال نیروهای امنیتی، عامل اصلی بروز این رویداد‌ها و تلفات غیرنظامیان در کشور بوده است.

همچنان غلام فاروق راسب، یکی دیگر از چهره‌های فعال مدنی در هرات می‌گوید که آرایش تهاجمی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به هیچ عنوانی نباید تغییر یابد. او می‌افزاید، در صورت تکرار چنین رویدادهایی دهشت‌افگنانه، حکومت باید به مردم پاسخگو باشد.

فعالان مدنی هرات در این نشست خبری همچنان خواستار توقف روند رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های کشور هستند. آنان می‌گویند که روند صلح کنونی به دلیل خودداری گروه طالبان از پذیرفتن آتش‌بس به سود افغانستان نیست و دولت نباید عهدشکنی طالبان را بی‌پاسخ بگذارد.

این درحالی است که دو روز پیش در حملۀ گروهی از افراد مسلح به زایشگاه دشت برچی در کابل، دست‌کم ۲۴ فرد ملکی کشته شدند و ۱۶ غیرنظامی دیگر زخم برداشتند. بیش‌تر این قربانیان و کشته شده‌گان را مادرانی تشکیل می‌دهند که برای زایمان به این مرکز صحی مراجعه کرده بودند. شماری از نوزادان نیز در این حمله کشته و یا زخمی شده‌اند. همچنان در حملۀ مسلحانۀ دیگری هنگام تشیع جنازه در ولسوالی شیوۀ ننگرهار، 24 غیرنظامی کشته شد و 68 فرد ملکی زخم برداشتند. گروه طالبان دست داشتن در این حمله‌ها را نپذیرفته است، اما شورای امنیت ملی، طالبان را مسوول این حمله‌های تروریستی می‌داند. محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور به دلیل افزایش حمله‌های گروه طالبان، به نیروهای امنیتی دستور داده است که از حالت دفاع فعال بیرون شوند و حالت تعرضی را در برابر گروه طالبان اختیار کنند.

فعالان مدنی هرات درحالی خواهان توقف روند رهایی زندانیان طالبان هستند که بر اساس موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان، حکومت افغانستان مکلف است تا پنج هزار زندانی طالبان را از زندان‌های کشور آزاد کند. بر اساس فرمان رییس جمهور غنی تاکنون بیش از یک هزار زندانی طالبان، از بند رها شده‌اند.