3445751

اسدالله خالد: اگر طالبان به صلح تن ندهند نیروهای امنیتی از حالت «دفاع‌فعال» بیرون می‌شوند

محمدجان آریا

27 April 2020

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی به مخالفان مسلح دولت هشدار می‌دهد، در صورتی که به آتش‌بس و روند صلح تن ندهند، نیروهای امنیتی از حالت دفاع فعال بیرون خواهند شد.

آقای خالد عصر دیروز (یک‌شنبه، هفتم ثور) در سفرش به شهر مزارشریف بیان داشت که گروه طالبان پس از هفتۀ کاهش خشونت‌‌ها حملات تهاجمی‌شان را در برابر نیروهای امنیتی شدت بخشیده‌اند. به سخن او، این گروه پابند به تعهدات‌شان در روند صلح نیستند. سرپرست وزارت دفاع ملی کشور در دیدار با فرماندهان قول اردوی 209 شاهین و قول اردوی 217 پامیر می‌گوید: «وضعیت امنیتی شمال به بررسی گرفته شده است و نیروهای امنیتی در صورت ضرورت آماده‌گی هرنوع عملیات را بر ضد مخالفان مسلح دولت دارند.»

این درحالی است که گروه طالبان در یک ماه پسین حملات تهاجمی‌شان را بر مواضع نیروهای امنیتی شدت بخشیده‌اند. نیروهای امنیتی اما پس از هفتۀ کاهش خشونت‌ها (2 تا 9 حوت پارسال) به حالت دفاع فعال قرار دارند و تنها حملات گروه طالبان را دفع می‌کنند. در پی حملات گروه طالبان بر مواضع امنیتی بیش‌تر افراد ملکی کشته و یا زخمی می‌شوند. دو روز پیش در پی درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امینی و گروه طالبان در ولسوالی‌های قیصار و آلمار ولایت فاریاب 4 فرد ملکی کشته و 10 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

در همین حال، محمد حنیف رضایی، مسوول رسانه‌یی قول اردوی 209 شاهین به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «سرپرست وزارت دفاع ملی تأکید بیش‌تر روی حالت دفاع فعال دارد که این می‌تواند حُسن نیت دولت افغانستان را نسبت به روند صلح و آتش‌بس نشان بدهد.» آقای رضایی می‌افزاید که سرپرست وزارت دفاع ملی کشور در سفرش به بلخ خاطرنشان ساخته است، در صورتی که گروه طالبان تحرکاتی را انجام دهند، نیروهای امنیتی در قسمت آغاز عملیات‌ تهاجمی و ضدحمله‌ بر آنان، دست ‌باز دارند.