کرونا

ویروس کرونا؛ روند ضدعفونی‌سازی در ولایت جوزجان آغاز شد

neshananews

05 April 2020

مسوولان محلی ولایت جوزجان برای پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا در این ولایت روند دواپاشی و ضدعفونی‌سازی شهر شبرغان را آغاز کرده‌اند. این روند به همکاری دفتر «اکتید» و فرماندهی پولیس این ولایت آغاز شده و تا سه هفتۀ دیگر ادامه خواهد داشت.

عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان امروز یک‌شنبه، هفدهم حمل در صحبت با خبرگزاری نشانه گفت: «پس از شهر شبرغان ولسوالی‌های امن ولایت جوزجان نیز دواپاشی خواهند شد.» آقای مالیه افزود: «روند دواپاشی و ضدعفونی‌سازی شهر شبرغان تا زمانی‌ که ویروس کرونا از بین نرود، ادامه خواهد داشت.» به گفتۀ او، حکومت محلی جوزجان برای جلوگیری و گسترش ویروس کرونا در این ولایت از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

مسوولان دفتر «اکتید» که در بخش حوادث طبیعی و حالات اضطرار در ولایت جوزجان فعالیت دارند، می‌گویند که روند ضدعفونی‌سازی ولایت جوزجان پس از یک هفته آماده‌گی‌ها آغاز شده است. امان‌الله امین، مسوول دفتر ولایتی اکتید گفت: «برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هفتۀ دو باز از طرف شب همۀ کوچه‌های شهر شبرغان و ولسوالی‌های امن ولایت جوزجان را ضدعفونی می‌کنیم و این روند تا سه هفتۀ دیگر ادامه خواهد داشت.»

مسوول دفتر ولایتی اکتید در جوزجان گفت، در کنار دواپاشی ایستگاه‌ها و اماکن مزدحم شهر، برای راننده‌گان وسایط نقلیه و شماری از نانوایی‌ها در شهر شبرغان مواد ضدعفونی کننده نیز توزیع خواهد شد. آقای امین می‌گوید، توصیه‌های صحی برای باشنده‌گان این ولایت از برنامه‌های دیگر این نهاد است که همزمان با ضدعفونی‌سازی شهر آغاز شده است.

هرچند تا کنون در ولایت جوزجان هیچ واقعۀ مثبت ویروس کرونا «کووید 19» ثبت نشده است، اما ولایت‌های فاریاب و سرپل که همجوار با جوزجان هستند، دو ولایت آلوده با ویروس کرونا می‌باشند.

شهر شبرغان تاکنون به گونۀ کامل قرنطینه نشده است. مسوولان صحی در این ولایت گفته‌اند که یک شفاخانۀ ویژه با ظرفیت «پنجاه بستر» را برای نگهداری افراد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت تخصیص داده‌اند.

آمارهای وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که پس از ثبت نخستین واقعۀ ویروس کرونا در کشور تاکنون بیش از 300 خانواده از ایران به ولایت جوزجان برگشته‌اند. آنان اطمینان داده‌اند که این خانواده‌ها زیر نظارت ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان قرار دارند.