F465E199-8023-481B-BCEA-8124FAE7E159_cx0_cy6_cw0_w1200_r1_s

ولسوالی یمگان بدخشان به دست طالبان سقوط کرد

پس از سقوط چهار پاسگاه امنیتی و تصرف طالبان بر بخش‌هایی از ولسوالی جرم، گروه طالبان در ادامۀ عملیات تهاجمی شان ساعت 2 پس از چاشت امروز ولسوالی یمگان را نیز به تصرف خود درآوردند.

یک مقام امنیتی که نخواست نامی از او برده شود در صحبت با خبرگزاری نشانه گفت: «گروه طالبان پس از آن‌که با تصرف چندین روستا در ولسوالی جرم، راه‌های منتهی به ولسوالی یمگان را بستند، حملات شان را به این ولسوالی شدت بخشیدند که در نتیجۀ آن نیروهای امنیتی مجبور به عقب نشینی شده‌اند.»

این مقام امنیتی افزود، به دلیل قطع بودن فعالیت شبکه‌های مخابراتی، از تلفات وارده ناشی از درگیری میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالب تا هنوز اطلاعی در دست نیست.

بر اساس اظهارات مسوولان محلی، جنگجویان گروه طالبان حمله‌های تهاجمی شان را حوالی ساعت 12 شب گذشته در مربوطات ولسوالی جرم ولایت بدخشان آغاز کردند. به سخن آنان، درگیری این جنگجویان با نیروهای امنیتی کشور تا ساعت 7 صبح امروز ادامه داشت.

طالبان افزون بر افزون بر تصرف چهار پاسگاه امنیتی در ولسوالی جرم، 8 سرباز امنیتی را کشته‌اند و 30 سرباز ارتش منطقه‌یی را با تجهیزات موجود در پاسگاه‌های امنیتی ولسوالی جرم با خود برده‌اند.

فعالان مدنی ولایت بدخشان با انتقاد از نهادهای امنیتی می‌گویند که قرار گرفتن نیروهای امنیتی در حالت دفاعی و دفاع فعال سبب شده که بخش‌هایی از ولسوالی جرم و ولسوالی یمگان این ولایت به گونۀ کامل به دست طالبان سقوط کند.

سیف الدین سایس، رییس مجتمع جامعۀ مدنی بدخشان می‌گوید: «بی تحرکی نهادهای امنیتی سبب سقوط مناطق پس گرفته شده از نزد طالبان شده است.» آقای سایس افزود: «در صورت ادامۀ این وضعیت و نرسیدن نیروهای کمکی، خطر سقوط ولسوالی‌های کران و منجان، وردوج و برخی از ولسوالی‌های دیگری که زیر تهدید بلند قرار دارند، وجود دارد.»

به گفتۀ او، هم اکنون ولسوالی‌های نسی، مایمی، کوهستان، راغستان و تگاب ولایت بدخشان زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارند و در صورتی که حکومت مرکزی به امنیت بدخشان و این  ولسوالی‌ها بی‌توجهی کند، همۀ این ولسوالی‌ها  به دست طالبان سقوط خواهد کرد.

مقام‌های محلی بدخشان اما می‌گویند که نیروهای کمکی به محل رسیده‌ و در حال آرایش نیروها برای اجرای عملیات پس‌گیری مناطق از دست رفته، هستند.

ولسوالی‌های جرم، یمگان و کران منجان از ولسوالی‌هایی هم‌جوار یکدیگر اند که گروه‌ طالبان هریک از این ولسوالی‌ها را در سال‌های اخیر برای چندین بار تصرف کرده‌اند.

سال گذشته حکومت با راه اندازی یک عملیات تصفیه‌یی افزون بر ولسوالی وردوج به عنوان عمده‌ترین پایگاه طالبان، ولسوالی‌های یمگان، کران و منجان و بخش‌هایی از ولسوالی جرم را از تصرف این گروه بیرون کرد.